Handen ineen tegen meningokokken

5.000 vaccinaties coronaproof

Sinds 2018 worden 14-jarigen in Nederland gevaccineerd tegen meningokokken, vanwege een toename van de ziekte. Dit gebeurt tijdens grootschalige vaccinatierondes. In verband met het coronavirus werden de meeste grootschalige vaccinatierondes door de overheid uitgesteld tot het najaar. Maar met meningokokken was dat risico te groot; de ziekte komt nog te veel voor in Nederland. GGD Limburg-Noord kreeg de opdracht om vóór 1 juli 5.000 jongeren in de regio Limburg-Noord alsnog te vaccineren. Een grote operatie, waarbij jeugdgezondheidszorg van GGD Limburg-Noord en Brandweer Limburg-Noord de handen ineensloegen.

Het draaiboek voor massavaccinaties met soms wel 1.000 jongeren in een sporthal bleef in de kast. Er kwam een nieuw, geolied proces van één-op-één volgens een strikte planning en RIVM-richtlijnen.

Uitdaging

Loes Kempen, adviseur Publieke Gezondheid, is al jaren lid van de werkgroep vaccineren bij de GGD. “We stonden voor een grote uitdaging. Hoe konden we dit nieuwe proces inrichten, zodat dit veilig was voor kinderen, begeleiders en medewerkers én het paste binnen de RIVM-richtlijnen? Dit vroeg om extra maatregelen bij de diverse locaties, zoals meer spreiding, meer controles, aparte ruimtes, 1,5 meter belijning, extra hygiënemaatregelen en andere instructies voor medewerkers. Een uitdaging waar we extra handjes bij nodig hadden.”

Samenwerking GGD en brandweer

De extra hulp kwam van de brandweer. Loes vertelt over de succesvolle samenwerking: “Bij elke vaccinatielocatie stonden twee brandweermensen die de afstand en doorstroom van de kinderen in de gaten hielden. Ook ondersteunde de brandweer bij de logistieke werkzaamheden, zoals de dagelijkse distributie van de vaccins. Dit was een logistieke operatie op zich, want vaccins moeten op een speciale manier worden gekoeld.” Samen zorgden de GGD en brandweer er voor dat alle kinderen, die in aanmerking kwamen voor de prik, coronaproof zijn ingeënt tegen de meningokokkenziekte. Een mooie samenwerking van beide afdelingen van Veiligheidsregio Limburg-Noord.

Wat is de meningokokkenziekte?

Meningokokkenziekte is een ziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie die zich meestal ophoudt in de neus- en keelholte. Je kunt een ander besmetten zonder zelf ziek te zijn. De bacterie wordt via de lucht, door hoesten en niezen, of door zoenen van mens op mens overgedragen. In de meeste gevallen word je niet ziek van de meningokok, maar af en toe dringt de bacterie verder het lichaam binnen en veroorzaakt hersenvliesontsteking (nekkramp) of bloedvergiftiging.

Uitgestelde vaccinaties hervat

De vaccinatieweken tegen difterie, tetanus, polio (DTP), bof, mazelen en rodehond (BMR) en de HPV-prik gingen dit voorjaar niet door. Na de zomervakantie zijn deze hervat. Dit gebeurde kleinschalig en op individuele basis conform de richtlijnen van het RIVM. De vaccinaties voor kinderen t/m 14 maanden op het consultatiebureau gingen gewoon door. Ook kregen de meeste 4-jarigen intussen hun (herhalings)vaccinatie.