Top 3 beste overheidsorganisaties van Nederland

Veiligheidsregio Limburg-Noord werd in 2020 één van de drie beste overheidsorganisaties van Nederland. In mei nomineerde de jury van de Overheidsawards de veiligheidsregio. De nominatie was het begin van een traject dat bestond uit verschillende mijlpalen. In november vond de finale plaats. Helaas werd de finaleplek niet beloond met goud. Maar de deelname alleen al, was de moeite waard.

Opening

In mei ontving directeur Rooijmans een e-mail: “Veiligheidsregio Limburg-Noord is door Arjen Littooij, algemeen directeur Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en Landelijk commandant USAR, genomineerd voor de Verkiezing Beste Overheidsorganisatie van het Jaar 2020. Van harte gefeliciteerd! Dit jaar zetten we met het oog op de coronacrisis graag een of een aantal veiligheidsregio's in de schijnwerpers. En als regio met veel besmettingen én een grote natuurbrand, is dat voor deze regio extra verdiend.” Het bericht moest even landen, weet Rooijmans nog: “Ik vond het vooral bijzonder dat onze prestaties in de coronacrisis en de Meinwegbrand in den lande niet onopgemerkt waren gebleven. Een mooier compliment kun je volgens mij niet krijgen.”

"Ik vond het vooral bijzonder dat onze prestaties in de coronacrisis en de Meinwegbrand in den lande niet onopgemerkt waren gebleven."

Mijlpalen

De nominatie was het begin van een traject met meerdere mijlpalen. Projectleider Leon Triepels: “In elke fase hebben we met een projectteam heel kritisch naar onze organisatie gekeken. Bescheidenheid zit in het DNA van onze organisatie. Zeggen waar we goed in zijn, doen we niet snel. Dat siert ons, maar soms mogen we wat meer stilstaan bij successen.” Een duidelijk profiel, een krachtige organisatie en een duidelijk maatschappelijk resultaat. Op basis van deze drie pijlers presenteerde de veiligheidsregio zich in een bidbook. Het bezorgde de veiligheidsregio een plek in de top 10. Tijdens de Dragons' Den pitchten vier medewerkers de veiligheidsregio naar de top 3. Deze Dragons’ Den was live te volgen via een livestream.

Digitaal bedrijfsbezoek

In oktober bracht de jury een digitaal werkbezoek aan de drie organisaties in de top 3. Veiligheidsregio Limburg-Noord trakteerde de jury op een semi live crisisteamoverleg dat zich over het dilemma boog van wel of niet evacueren in coronatijd bij de brand op de Meinweg. Daarna vertelden diverse gasten aan de tafel bij de live talkshow ‘Veiligheidsregio Limburg-Noord werkt door..’ hun verhaal over hun werkzaamheden of betrokkenheid bij de veiligheidsregio. Thema’s als paraatheid van de brandweer, de Risk Factory en vaccineren in coronatijd passeerden de revue. Daarna ging de jury nog digitaal in gesprek met meerdere medewerkers.

"Door deelname aan deze verkiezing zijn diverse pareltjes van Veiligheidsregio Limburg-Noord meer blootgelegd."

Geen goud in finale

Tijdens de zinderende finale werd Veiligheidsregio Limburg-Noord opnieuw met een mooie video gepresenteerd. Helaas werd de finaleplek niet bekroond met de eerste plaats. Op de website van Overheidsawards staat meer informatie over de bevindingen van de jury. Projectleider Triepels: “Door deelname aan deze verkiezing zijn diverse pareltjes van Veiligheidsregio Limburg-Noord meer blootgelegd. En zijn de medewerkers, partners, opdrachtgevers en inwoners zich hiervan nu meer bewust. Dat geeft een gevoel van trots en saamhorigheid en bevordert de motivatie en samenwerking. Dat alleen al is winst.” Ook directeur Rooijmans kijkt terug op een bijzonder traject. “Dat we zo ver zijn gekomen, is een verdienste van alle medewerkers en veel van onze partners. Samen geven we kleur aan deze organisatie. Ook in deze roerige tijd. Daar ben ik dankbaar voor.”

Over de verkiezing

De Verkiezing Beste Overheidsorganisatie van het Jaar heeft als doel om goede initiatieven binnen het openbaar bestuur voor het voetlicht te brengen en professionele trots te stimuleren. Ook draagt de prijs bij aan transparantie en kennisdeling binnen het openbaar bestuur, door goede initiatieven breed te delen.